Aluetapaamismateriaali 1/16

Lippukuntatuen uudistuksen aluetapaamismateriaalia on lupaillut ja tässä se nyt on:
Aluetapaamismateriaali 1/16

LIPPUKUNNAN JOHTAMISEN TYÖNJAKO

Tämä on lippukuntatuen uudistukseen liittyvän lippukunnan johtamisen päivitetyn työnjaon jalkauttamisen aluetapaamismateriaali. Kaikki uudistukseen liittyvät materiaali (paitsi pp:t) löydät www.alueviesti.partio.fi. Lippukuntien materiaalit tulevat sivulle www.parempilippukunta.fi

Ihan ensin perehdytään aiheeseen

Esittely-pp: tämä on lähetetty aluetyöntekijöille ja jokaisen piirin laajennetun Aluevaliokunnan jäsenelle. En valitettavasti saa sitä linkitettyä tähän ison kokonsa vuoksi.

Pestikuvaukset:

Ohjelmajohtaja-lpk-pestikuvaus-15.5.2016

Lippukunnanjohtaja-lpk-pestikuvaus-15.5.2016

pestijohtaja-lpk-pestikuvaus-15-5-2016

Sitten ryhdytään hommiin

1. Mitä hyötyä?

Tämän harjoituksen tehtävä on kiristellä aivosolusia sen suhteen, miksi muutokseen kannattaa lähteä.

Jaa osallistujille post it -lappu tai pari. Pyydä miettimään hetki sitä, minkälainen heidän lippukuntansa on, kun se on “valmiiksi kehitetty”, eli unelmatilanteessa. Pyydä sitten kirjaamaan asioita, jotka ovat unelmatilanteessa totta. Tämmöisiä voivat esimerkiksi olla “jokaiselle pestille on tekijä”, tai “partioon on aina kiva tulla” jne.

Ota esiin kolme fläppiä tms, joissa otsikkona “lippukunnan johtaminen”, “pestit ja koulutus” ja “partio-ohjelma”. Jakakaa laput oikeisiin fläppeihin. Miltä näyttää? Jäikö jotain lappuja, jotka eivät kuuluneet mihinkään ryhmään? Tuntuiko kolmijako järkevältä?

Uudistus pohjautuu siihen havaintoon ja ajatukseen, että kun nämä kolme asiaa johdetaan lippukunnassa hyvin (=asiaan kiinnitetään huomiota ja juttuja kehitetään), homma toimii jo varsin mukavasti.

2. Kuka tekee?

Tämän homman tavoitteena on konkretisoida uutta työnjakoa.
Liitteenä on lista tehtäviä. Printtaa ja leikkaa laput irti toisistaan.

Perusmalli: Nimeä tilasta kolme kohtaa, jotka ovat lpkj, pestijohtaja ja ohjelmajohtaja. Halutessasi lisää vielä neljäs “joku muu”. Lue lappu kerrallaan ja anna ihmisten siirtyä sinne, minne ajattelevat tehtävän kuuluvan. Jos hajontaa on kovasti tai ajatuksia herää, keskustelututa sopivasti.

Bonus: voitte myös miettiä kunkin tehtävän kohdalla onko asia tehtävä itse vai delegoitava, ja jos, niin kenelle.

Vaihtoehto: jaa laput osallistujille ja merkkaa pöytään kohdat kolmelle pestille. Jokainen lukee vuorollaan lapun sisällön ja asettaa sen oikean pestin kohtaan. Bonus toimii myös tässä, ehkä jopa paremmin.

3. Mitä käytännössä?

Tämän tarkoituksena on, että jokaisella on selvä käsitys siitä, miten homma jatkuu aluetapaamisen jälkeen ja mitä hän itse tekee seuraavaksi

Menkää rinkiin. Ensin jokainen kertoo vuorollaan jonkin asian, joka tuntuu hyvältä esitetyssä mallissa. Toisella kierroksella jokainen kertoo mitä aikoo tehdä seuraavaksi. Jos haluat paneutua tähän kohtaan enemmän, tee ennen kierrosta tämä:

  • Ota fläppi tai muu iso paperi, tai jaa jokaiselle oma A4.
  • Kirjoita yläreunaan “pestijako käytössä” ja alareunaan “nykytilanne”
  • Ylä- ja alareunojen väliin kirjataan ne konkreettiset asiat, joiden täytyy tapahtua, jotta päästään tavoitetilaan (=yläreunaan).
  • Konkreettisista stepeistä syntyy todo -lista joko heti tai johtajiston kanssa myöhemmin yhdessä pohtien
  • Pyydä lopuksi jokaista kertomaan, mistä konkreettisesta aikoo aloittaa.

Aluetapaamisen jälkeen

Lisää tähän oman piirisi ohjeet muistioiden tallentamiseen, jakamiseen ja muuhun.


Jaettavaksi:

Tässä materiaali vielä pdf-muodossa: Aluetapaamismateriaali s16 lippukunnan työnjaon päivitys

Ja Kuka teke -tehtävän liite: kenen tehtävä

Jos tarvitset materiaalin wordina tai powerpointin, heitä meiliä anna.bryk@partio.fi